Waar kunt u ISO 20000 voor gebruiken?
Certificering voor de IT
Als u dienstverlener bent op het gebied van IT, bijvoorbeeld infrastructuur- of applicatiesupport, dan heeft u vast wel eens gehoord van ISO 20000 certificering voor organisaties. Maar wat is ISO 20000 nu precies? Wat biedt het u als ondernemer? En waar kunt u ISO 20000 voor gebruiken? In dit blog vertellen wij u hier meer over.
Wat is ISO 20000?
De ISO 20000 kwaliteitsnorm is een internationaal geaccepteerde standaard voor IT Service Management. Hiermee optimaliseert u uw processen op het gebied van servicemanagement. Daarbij is het mogelijk uw hele organisatie inzichtelijk en beheersbaar te maken. Bovendien is de norm makkelijk te integreren in een reeds bestaand managementsysteem. Met de ISO 20000 norm laat u als organisatie zien dat u controle over uw IT-dienstverlening heeft. Daarbij richt u zich continu op verbetering. Dit alles zorgt voor een groter vertrouwen van uw klanten. Zij kunnen immers gerust zijn dat hun wensen worden nageleefd. Het model geeft ook handvatten om op een veilige manier om te gaan met data.
Waar gebruikt u ISO 20000 voor?
De ISO 20000 is voornamelijk gericht op een klantgerichte en continue verbetering van IT-dienstverlening. De ISO 20000 wordt gebruikt om:
- aan te tonen dat de kwaliteit van uw dienstverlening op orde is;
- te bewijzen dat u continu in staat bent om uw processen en dienstverlening te verbeteren;
- aan te tonen dat u op een veilige manier omgaat met klantinformatie;
- kwaliteitseisen aan leveranciers duidelijk te maken, zoals bij aanbestedingen;
- interne efficientieslagen te maken, processen te optimaliseren en hiermee kosten te besparen.
Certificering voor uw organisatie
Denkt u er ook over uw organisatie ISO 20000 te laten certificeren? Een gespecialiseerd adviesbureau kan u meer vertellen over het ISO 20000 certificaat. Heeft u al zo’n certificaat? Laat ons gerust weten hoe u het proces ernaartoe heeft ervaring via ons contactformulier.